Hoe werkt een spaarlamp?
De laatste jaren is de spaarlamp steeds meer in het nieuws. Met name de overheid probeert de spaarlamp aan de man te brengen. Maar hoe werkt zo’n ding eigenlijk?
De laatste jaren is de spaarlamp steeds meer in het nieuws. Met name de overheid probeert de spaarlamp aan de man te brengen. Maar hoe werkt zo’n ding eigenlijk?
Ledlampjes, iedereen kent ze wel als de knipperende rode lampjes op allerlei apparaten. Waarschijnlijk heb je ze wel eens los gezien, als al dan niet gekleurde knopjes met twee contactjes eraan. Maar wat is er nu zo bijzonder aan?
Het is even wennen: zonder de geur van benzine en oorverdovend geknetter naar een motorrace kijken. Gisteren was de TT voor elektronische motoren in Assen.
Stel je even voor: je stapt ‘s ochtends in een bus waar altijd een zitplaats vrij is. Vervolgens raas je met 250 kilometer per uur, zonder een enkele file, naar je werk. Science fiction? Rond 2015 moet het mogelijk zijn.
In de 19e eeuw werd er al een elektrische koets uitgevonden op batterijen. In de 20e eeuw was de benzineauto dominant, maar de elektrische auto is terug!
Het klinkt gek, maar het is mogelijk om een auto te rijden op gesmolten vet.
<p>Als je een auto van de baas rijdt, kun je met een beetje geluk volgend jaar een elektrische auto leasen! LeasePlan en Nissan hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend om in 2011 de 100% elektrische auto Nissan LEAF te introduceren. </p>
Vroeger wist men ook al op een duurzame manier (weliswaar statische) elektriciteit op te wekken door met een wollen lap over barnsteen te wrijven. Het woord elektriciteit is afgeleid van het Griekse woord voor barnsteen: elektron.
Iedere dag worden er 91 miljoen keer zoektermen ingetoetst op Google. Als je iedere keer een klein beetje energie zou kunnen besparen, zou dat uiteindelijk heel veel MegaWatt op kunnen leveren.
Je zult hem waarschijnlijk niet kunnen betalen, maar je kunt ook gewoon tegen je vrienden zeggen dat je milieubewust wil rijden. De Bugatti Veyron stoot vijf keer zoveel CO2 uit als een Smart for two…