Als hippe lunch, of als diner, sushi wordt steeds populairder in het westen. Gezond, en lekker! De sushitentjes schieten de grond uit. Na zo’n stukje vis, met rijst en een stukje zeewier heb je gelijk weer energie. Niet alleen mensen krijgen er energie van. Er zijn steeds meer projecten die brandstof uit zeewier willen halen. Ook de onderzoeken ernaar schieten de grond - of eigenlijk het water - uit!

Zeewier?

Zeewier ja, of iets nauwkeuriger: algen. Algen is een verzamelnaam voor een hele rits organismen en planten, al gebruiken we het voornamelijk gewoon voor die groene drab in het water. Ze worden ook al enige tijd gekweekt om uiteenlopende redenen, niet alleen als voedingsmiddel zoals bij de sushi. Recentelijk is daar ook brandstofproductie bijgekomen. De algen worden gekweekt en omgezet in biodiesel, bijvoorbeeld voor auto’s en trucks.

Voor- en nadelen

Voordelen van algen als brandstof is het feit dat het relatief snel geproduceerd wordt en dat het op meer plaatsen gekweekt kan worden dan conventionele gewassen. Het gaat dus ook niet ten koste van de gewone voedingsmiddelenproductie, ook is wat betreft ruimte veel efficiënter. Daarnaast is het CO2-neutraal, in tegenstelling tot gewone diesel. De CO2 die vrijkomt bij de verbranding van de biodiesel, vloog het jaar ervoor nog vrij in de lucht. De nadelen van de algen zijn voornamelijk de de relatief hoge kosten. Voorlopig is de kweek nog intensief en prijzig. De vele onderzoeken proberen dit met betere technieken en efficiëntere algensoorten op te lossen. Als het zich met deze lijn voortzet, liggen de kosten binnen enkele jaren net zo hoog/laag als voor gewone diesel. Toch heb ik liever zeewier dan diesel op mijn bord!

Robert Buurman